– Du kan gå rett fra skolebenken og ut i sikker jobb – en jobb du kan ha livet ut. Eller, i alle fall til du er 75, som er øvre grense for å kjøre buss. Dette forteller rekrutteringsansvarlig i Boreal Buss, Øyvind Støve. De neste månedene skal han ansette over 40 nye sjåfører, fra Kristiansand i vest til Vegårshei og Åmli i øst, etter at selskapet vant en stor kontrakt.
– Det kommende året vil det være et stort behov for flere sjåfører, sier han. – Boreal forsterker nå sin posisjon i Agder og vil fra sommeren ha mer enn 600 sjåfører i arbeid fra Kristiansand og østover i fylket. Med den nye kontrakten i Agder Øst ser vi nå etter flere nye sjåfører. Vi ser etter sjåfører både til faste stillinger og til deltidsstillinger og for de som ønsker å være tilkalt hjelp er det også rom for det.
Han håper flere kvinner velger yrket. Det gjør også Maria Gryka, som kjører buss på sjuende året. – Dette er den beste jobben jeg har hatt! Gryka stråler. – Jeg gleder meg til å gå på jobb hver dag. Det er både morsomt og enkelt å kombinere med familie, jeg har selv mann og to barn. – Selv om jeg har noen kvinnelige kolleger, vil vi alle gjerne ha flere! Jeg anbefaler virkelig damer å søke – det er verdens beste jobb.
Les også: Etter 25 år i helsesektoren valgte Stefan Larsen å gå en helt ny retning og bli bussjåfør.En annen kollega er Borko Vulin. Han kom til Boreal fra en lederstilling i sikkerhetsbransjen, hvor dagene var lange med mye mas og stress. – Her starter arbeidsdagen når jeg vrir om nøkkelen og slutter når jeg skrur av motoren, sier han fornøyd. – Tidligere var jobben med meg omtrent hele døgnet. Sjåførene i Boreal jobber turnus, noe som gir dem god forutsigbarhet i hverdagen. – Turnusene utdeles etter ansiennitetsprinsippet, fortsetter Vulin. – Du jobber deg på en måte «opp i gradene», og etter en tid er valgmulighetene mange. Det er enkelt å planlegge livet i forhold til turnusen, og vil du tjene litt ekstra innimellom, er det alltid en ekstravakt å få.
For familien er dette gull verd. Jeg kan følge opp ungene og legge meg i min egen seng hver kveld. Jeg skjønner godt at mange langtransportsjåfører søker seg over til jobb som bussjåfør.
Hos Boreal får du kolleger fra mer enn 40 nasjonaliteter! Latteren sitter løst i kantina, og stemningen er alltid god. Hver fredag er det vaffelfredag, da får du en vaffel for en femmer. Pengene går til velferdstiltak, som å gå ut og spise, pizzakvelder og lønningstreff. Med jevne mellomrom har de internasjonale dager i kantina, med mat fra ulike kulturer.
Det tar 3-6 måneder å ta busslappen. Det er også krav til B1 i norsk. Hvis du vil, kan du ta fagbrev i transportfaget når du har vært sjåfør noen år. – Som ny sjåfør får du en fadder som er med deg frem til du er trygg nok til å kjøre alene, forteller Støve. – Vi passer godt på hverandre, ingen skal føle seg på gyngende grunn. Gryka og Vulin er skjønt enige: det beste med jobben er de gode kollegene. Men også kontakten med passasjerene, å kunne bidra til en god start – eller slutt – på dagen for dem. Den typiske bussjåfør liker å prate med folk, er serviceminded og opptatt av sikkerhet.
– Vi setter alltid sikkerheten først, understreker Vulin. – Vi har jo dyrebar last! Som bussjåfør utvikler du deg veldig, du blir en god problemløser og menneskekjenner. Sjåførene har også en populær avtale med Aquarama, hvor både de og ledsager kan trene og bruke fasilitetene til en svært gunstig pris. – Vi må passe på ryggen, ler Gryko. – Det er viktig å holde seg i bevegelse.
Støve avslutter med: – Bussjåfør er en trygg og stabil jobb. Sjåførene er hverdagshelter som daglig kjører skolebarn, eldre og andre som ellers ikke ville kommet seg rundt – det er mange som er avhengig av kollektiv transport. I tillegg er det et grønnere og mer miljøvennlig valg.
Hvis vi legger til tarifflønn, en jobb som ikke forsvinner i morgen eller til neste år, frihet og fleksibilitet er dette noe som passer for veldig mange – uansett bakgrunn. Det er en veldig god jobb, rett og slett.
Interessert i å bli lærling hos oss? Fyll ut skjemaet og vi tar kontakt!