Verdens beste jobb

En arbeidshverdag med lumsk vær og fortryllende utsikttrigger mannskapet på hurtigbåtsambandet Hareid–Ålesund.

Jennifer Hudson
January 10, 2020
Tekst: Karina Lavik

Jeg er så glad i denne jobben, utbryter styrmann, Line Snåsøy. – Her må vi aktivt bruke hodet og tenke kreativt for å velge den mest komfortable kursen. Det er viktig at passasjerene har en god reise med oss, og med høy hastighet må man passe ekstra på. Siden vi har mange anløp på ei vakt, er det mer manøvrering her enn jeg erfarte på supply. Der var det kanskje ett eller to anløp i uka, så det blir en annerledes arbeidshverdag. Jeg synes det er en fin balanse mellom papirarbeid og «båtkjøring» her på hurtigbåten.

Makker om bord på hurtigbåten «Valderøy», Hanne Steindal er skjønt enig. – Dette slår en vanlig kontorjobb. Her må vi være på lag med været. Fargene forandrer seg hele tiden og med årstidene, og vi får de nydeligste soloppganger og solnedganger, sier kapteinen.

Line Snåsøy og Hanne Steindal på jobb i hurtigbåtsambandet Hareid–Ålesund. Foto: Linda Eikrem, Vikebladet Vestposten

Både Snåsøy og Steindal har erfaring med langt større farvann og lengre seilaser enn ruten mellom Hareid og Ålesund, men nettopp muligheten til å bruke hodet, jobbe turnus og reise hjem til egen bolig etter endt skift fungerer strålende for begge to. Sistnevnte er kanskje aller viktigst for Snåsøy som i en periode måtte velge bort offshorejobb til fordel for land for å få familielogistikken til å gå opp. Slike utfordringer er gjenkjennbart over hele bransjen. Generelt er rekruttering til sjøfart utfordrende over hele landet. Et problem er at få kvinner velger maritim sektor, og at mange av de som gjør det faller fra etter noen år. En fersk rapport fra Høgskolen i Innlandet om likestilling i maritim næring viser at kvinneandelen som jobber på skip er nede i 11 prosent.

Her er ett av de flotte bildene Hanne Steindal har tatt på Møre-kysten.

Nesten en helt vanlig dag på jobben

Nettopp derfor ble det i lokalavisen Vikebladet Vestposten tidligere i år kalt en historisk dag når Steindal og Snåsøy hadde det øverste ansvaret for hurtigbåtsambandet. Det er første gang i sambandets 40 år lange historie at to kvinner er henholdsvis kaptein og styrmann.

– Jeg synes ikke dette er sensa­sjonspreget. Helst burde det vært helt vanlig med damer på broen, sier Steindal.

– Vi kan vel heller si at det er synd at det skulle ta 40 år for at dette skulle skje, sier Snåsøy som legger til: - Utenfra har folk en oppfatning av at vi har valgt et mannsdominert yrke, men på jobb har jeg alltid følt at mannskapet er på lik linje uansett kjønn.

Mest uvanlig for mannskapet denne dagen var at det var Steindals første vakt som kaptein.

– For oss var det bare to kolleger som var på samme skift den dagen. Det var ikke noe mer spesielt enn det. Mer uvanlig var det at det var min første vakt med det aller øverste ansvaret, men heldigvis var vind og vær med meg den dagen, sier Steindal.

Her trenger vi en bildetekst

Flere burde velge sjøen

Steindal og Snåsøy har funnet seg godt til rette med rutinene om bord på hurtigbåtsambandet. Mellom rutene blir det små pusterom for å drive vedlike­holdsarbeid og ta en kaffe.

– Her har vi kjekke kolleger som bidrar og støtter hverandre opp, avslutter Snåsøy. Leder for rekruttering i Boreal kjenner seg igjen i problematikken løftet fram i rapporten til Høgskolen i Vestlandet.

– Rekruttering er en utfordring for bransjen over hele landet. Vi skulle gjerne sett at flere, uavhengig av kjønn delte Snåsøy og Steindals entusiasme for denne karriereveien. Dette er noe vi jobber aktivt med til enhver tid, sier Anders Hanasand, HR-leder i Boreal Norge.

Se hvordan det er å jobbe i Boreal

Kaptein

Overstyrmann

Maskinist

Catering

Se alle våre ledige stillinger her!Tilbake til toppen